Uiteraard wordt ook jouw werkstuk beoordeeld.
Hieronder vind je de beoordeling die je meester/juf kan gaan hanteren, maar voor ons zeker een houvast. Je moet de meeste stenen zien te halen zodat je je eigen Chinese muur kunt gaan maken. Kijk maar waar je reisfolder aan moet voldoen.
Onderdeel
Onvoldoende
1 punt
Voldoende
2 punten
Goed
3 punten
1. Begrip van het onderwerp (China)
De informatie is onvolledig of onjuist. Belangrijke thema’s (zoals bevolking, natuur, cultuur) ontbreken of zijn verkeerd uitgelegd.
De informatie is grotendeels correct. De belangrijkste thema’s worden behandeld, maar niet altijd even duidelijk of volledig.
De informatie is juist, volledig en helder uitgelegd. Alle belangrijke thema’s komen aan bod en worden goed met elkaar verbonden.
2. Onderzoek en verwerking van vragen
Slechts enkele onderzoeksvragen zijn uitgewerkt. Antwoorden blijven oppervlakkig of zijn letterlijk gekopieerd.
De meeste onderzoeksvragen zijn beantwoord, met eigen woorden en redelijke uitleg.
Alle vragen zijn grondig onderzocht en in eigen woorden beantwoord. De antwoorden tonen inzicht en verdieping.
3. Gebruik van bronnen
Er zijn geen of nauwelijks betrouwbare bronnen gebruikt; bronvermelding ontbreekt of is onvolledig.
Er zijn enkele betrouwbare bronnen gebruikt, meestal correct vermeld.
Er is zorgvuldig met meerdere betrouwbare bronnen gewerkt. Alle bronnen zijn volledig en netjes vermeld.
4. Samenwerking en taakverdeling
De taken zijn niet goed verdeeld; sommige groepsleden doen veel, anderen weinig.
De taken zijn verdeeld, maar samenwerking verloopt niet altijd soepel of evenwichtig.
De taken zijn eerlijk verdeeld, iedereen werkt actief mee en helpt elkaar.
5. Eigen inbreng en creativiteit
De folder is een verzameling feiten zonder eigen invulling of originele vormgeving.
De folder bevat eigen ideeën of keuzes, maar deze zijn beperkt uitgewerkt.
De folder is origineel, creatief vormgegeven en duidelijk door de leerlingen zelf bedacht.
6. Vormgeving en lay-out
De folder is slordig, onoverzichtelijk of moeilijk leesbaar. Er is weinig aandacht voor indeling of opmaak.
De folder is redelijk overzichtelijk en goed leesbaar, maar mist nog afwerking of balans in tekst en beeld.
De folder is aantrekkelijk, overzichtelijk en duidelijk vormgegeven met passende kleuren, afbeeldingen en indeling.
7. Taalgebruik en schrijfwijze
Er zijn veel taalfouten of de teksten zijn niet in eigen woorden geschreven.
De teksten zijn begrijpelijk, met enkele fouten of herhalingen.
De teksten zijn verzorgd, foutloos en duidelijk in eigen woorden geschreven.
8. Aansluiting bij de opdracht
De folder past niet bij de opdracht of mist belangrijke onderdelen uit de opdracht.
De folder voldoet aan de basis van de opdracht, maar niet alle onderdelen zijn even sterk uitgewerkt.
De folder voldoet volledig aan de opdracht, alle onderdelen zijn aanwezig en goed uitgewerkt.
9. Gebruik van beelden en illustraties
Er worden nauwelijks of onduidelijke afbeeldingen gebruikt; geen bronvermelding.
Er zijn passende afbeeldingen gebruikt, meestal met bronvermelding.
De beelden ondersteunen de tekst uitstekend, zijn goed gekozen en netjes voorzien van bronvermelding.
10. Presentatie / eindproduct
De folder is niet af of slordig gepresenteerd. De boodschap komt niet goed over.
De folder is compleet en netjes ingeleverd, maar kan nog sterker gepresenteerd worden.
De folder is volledig, verzorgd en overtuigend gepresenteerd. De leerling kan toelichten wat hij/zij heeft geleerd.
Totaalscore:
10–15 punten → Onvoldoende
16–23 punten → Voldoende
24–30 punten → Goed